Vragen en aandachtspunten bewonersbijeenkomst 19 september 2023

Tijdens en na de bijeenkomst stelden de bewoners vragen over de gebiedsvisie van Stationsgebied Arnhem-Zuid. Ook kwamen de bewoners met punten, die zij belangrijk vinden voor het stationsgebied. Alle vragen en aandachtspunten kunt u hieronder lezen.

Station

De vragen, aandachts- en verbeterpunten die bewoners hebben, zijn:

  • Meer mogelijkheden voor deelmobiliteit (auto, fiets)
  • Veiligheid voor het parkeren van fietsen verbeteren
  • Cultureel centrum voor jong en oud. Meer ontmoetingsmogelijkheden
  • Gezellig bruin café
  • Brede geul voor fietsen aan beide zijden van alle trappen
  • Nu is er vandalisme rondom de fietsenstalling. Kunnen er meer camera’s komen?
  • Goede (bus-)verbinding met bedrijvenpark Gelderse Poort. Nu is er geen bushalte bij de ingang van het terrein
  • Bestrating voor een rolstoel, rollator, kinderwagen verbeteren, zodat het station ook voor deze bewoners toegankelijker wordt
  • Meer parkeerplaatsen
  • Demarcatie gebied verleggen zodat hoogbouw lager kan en één opschuift naar het groen
  • Meer handhaving rondom het station
  • Veiligheid moet voorrang krijgen
  • Meer parkeerplaatsen, want er wordt veel geparkeerd in de Tilburgweg en op de parkeerplaatsen bij de Oudenboschstraat. Zelfs de laadpaal wordt gebruikt door bewoners die vervolgens met de trein de hele dag weg zijn
  • Meer treinen laten rijden, ook Arriva. En deze ook retour laten rijden. Elke 15 minuten in plaats van elke 30 minuten
  • Handhaving zwerffietsen
  • Fietsenstalling beveiligen. er wordt veel gestolen.
  • Prullenbakken in en naast de wachtruimtes
  • Plein bij lift en meer groen. Er is nu te veel steen
  • Tegels direct voor de lift zijn slecht begaanbaar
  • Laat ze eerst maar eens wat tegels weghalen. Wat een ontzettend lelijk en vooral nutteloos pleintje.
  • Van de 3 overgebleven alternatieven zijn er zomaar 2 afgeschoten doordat NS/Prorail er hun eigen agenda op nahouden voor wat betreft de Park en Ride. En dat terwijl de gemeente Arnhem bij het Centraal Station soepel is geweest in de omgang/financiering van dat nieuwe station. Wederkerigheid was er blijkbaar niet bij
  • Wat mij tegenviel is dat er voor het stationsplein zelf geen sprake was van vergroening, terwijl ik eerder concepten voorbij heb zien komen waar dit tot een groene ontmoetingsplek omgedoopt zou moeten worden. Het is momenteel een plein met een onnodige hoeveelheid bestrating.

Mobiliteit

De vragen, aandachts- en verbeterpunten die de bewoners hebben, zijn:

  • Waarom is de hele Matsersingel 2x2 baans en na het station ineens 2x1 baans?
  • Lost de fietstunnel echt het probleem op?
  • Zijn er OV-fietsen en deelauto’s gepland?
  • Liever niet de 150 nieuwe woningen ook over de Tilburgweg ontsluiten.
  • Hoe wordt er besloten waar de ontsluiting komt? Alles via de Tilburgweg is een hel. Het is een 30 km/u weg, het is nu al erg druk en veel herrie.
  • Gastheer verhuizen naar deze plek.
  • Waarom zijn er tunnels aan beide kanten van de fietsroute Noord-Zuid, maar wordt de hoofdfietsroute zelf onderbroken met een VRI?
  • Ook ben ik van mening dat er onvoldoende resultaten zijn met betrekking tot het bedenken van een betere oversteekplek. De tinnen ligt volgens mij op de verkeerde plek. Ik zie regelmatig jonge kinderen zonder dat de ouders erbij zijn gebruikmaken van de oversteekplaats aan de zuidzijde. De de tijd dat de stoplichten op groen staan is hier vaak net te kort voor een veilige oversteek. Bij de internationale school zie ik mensen clandestien oversteken. Eerder heb ik concepten gezien waar een deel van de Metamorfosenallee onder de grond gaat. Volgens mij is dat voor veel stations de beste oplossing. Ik kan mij voorstellen dat daar een te hoog prijskaartje aan hangt, ook al is het door de vele nieuwbouw een behoorlijk drukke weg geworden. Eigenlijk vind ik de verkeerssituatie voor de fiets in z’n geheel ondermaats. Ik zou de verkeerskundige eens willen vragen om een fietstocht te maken van de woonboulevard naar het Lorentz Lyceum.
  • Ik heb ook nauwelijks uitwerking gezien over de realisatie van de parkeergelegenheid. Ik kreeg alleen mee dat ProRail niet mee wilde werken aan een gezamenlijke oplossing. Ik denk dat de kans dat bewoners en hun bezoekers hun auto in de nabijgelegen straten parkeren erg groot is. Dat is onprettig, juist omdat je ook buiten de echte stad gaat wonen om niet te maken te hebben met parkeerproblematiek.

Wonen

De vragen, aandachts- en verbeterpunten die bewoners hebben, zijn:

  • Hoe is kunnen ouderen die nu een eengezinswoning bezetten doorstromen? 
  • Ontsluiting van alle 6 bouwblokken via de Tilburgweg gaat veel overlast geven. Te druk en onveilig met fietspad.
  • Er is al een tekort aan huisartsen en tandartsen. Dit wordt alleen maar groter.
  • Demarcatie gebied verleggen, zodat hoogbouw lager kan en 1 flat opschuift richting het park zodat er meer laagbouw komt in plaats van een ‘Bijlmer’. Liever iets minder groen en meer laagbouw of lagere bouw.
  • Voor welke doelgroep worden de woningen? Jong, oud, gezinnen?
  • Aan de voorzijde (Tilburgweg) niet hoger dan 3 woonlagen vanwege de privacy van bestaande woningen.
  • Het is fijn dat het aantal woningen op een maximum is vastgesteld. Daarvan is 50% sociale huur en 20% betaalbaar. En dus 30% onbetaalbaar! Bedenk wel dat er onder degenen die zich een onbetaalbare woning kunnen permitteren geen woningnood bestaat. En dat deze categorie ook nog eens de parkeerdruk vergroot.
  • Over de toedeling van de woningen hebben we niets gehoord. Het ligt voor de hand om de betaalbare (inclusief de sociale) woningen toe te wijzen aan bijvoorbeeld politieagenten, verpleegsters, leraren. En ook een deel te reserveren voor de doorstroming van bejaarden. Juist in De Laar zitten veel bejaarden in ruime gezinswoningen. Alle inspanningen om hen te laten doorstromen leveren dus extra woonruimte op voor gezinnen. Ook zouden juist niet-autobezitters voorrang moeten krijgen zo dichtbij een station. 
  • Het is teleurstellend dat de gemeente de grond gaat verkopen aan een projectontwikkelaar. Dat werkt alleen maar prijsopdrijvend, gezien de doelstellingen van dergelijke bedrijven. En dat knaagt weer aan de betaalbaarheid. Veel beter is het , om direct te verkopen aan een woningcorporatie, die beter kan voldoen aan de eisen (veel bouwen, zo goedkoop mogelijk bouwen, klantgericht beheren). Ook kunnen dan de eerder door mij genoemde prioriteiten in de toedeling beter (en meer gecontroleerd) worden gerealiseerd. 
  • Het lijkt er op dat de ontwikkeling van het plan verder is gevorderd dan u suggereerde.
  • In de getoonde analyses is alleen rekening gehouden met de parkeergelegenheid en de problematiek van de 150 woningen. Echter, in de presentatie stond ook nog een woontoren van 16 verdiepingen. Ook die woontoren levert een boel verkeer en parkeerproblematiek op en ook de mensen van die woontoren zullen meerdere keren per dag een oversteek moeten kunnen maken naar het winkelcentrum. De concentratie woningen op zo’n klein gebied, op deze locatie, lijkt mij een slecht idee. Bedenk dat wonen in Arnhem-Zuid anders is dan wonen in de buurt van een Centraal Station. Veel bewoners zullen, hoewel ze naast een mobiliteitshub wonen, alsnog een auto gaan bezitten: Deelauto’s en huurauto’s zijn vaak niet beschikbaar op het moment dat je ze nodig hebt.
  • De woningen zullen doordat het hoger onderwijs in compleet andere wijken staan, naar rato door een gering aantal studenten betrokken worden. Ondanks dat de visie is dat hier vooral jongeren en ouderen zouden moeten gaan wonen.
  • Ik denk dat er een oplossing moet komen voor het woonprobleem. Ik wil de ‘not in my backyard’ kaart liever niet spelen. Als er echt een integraal goed plan staat, denk ik zeker dat de nieuwe woningen een aanvulling kunnen zijn op de wijk.
  • Ik zie nu nog een onvolwassen plan. De kritische problemen die al jaren genoemd zijn, zijn nog niet opgelost. De wens van 100 tot 150 woningen is omgedoopt tot een eis van 150 woningen, exclusief een giga woontoren van 16 verdiepingen, zonder dat er goed gekeken is of daar op de bestemming de juiste voorzieningen voor zijn. De woningen zullen erg klein worden, liggen op het knooppunt van een spoorrails waar veel zware (trillende) goederentreinen passeren en langs een drukke verkeersader. En de zaken die het mooi zouden moeten maken zijn van het plan afgestript. Ik ben benieuwd wat jullie visie is om de kwaliteit van leven voor de mensen die hier overwegen te wonen, hoog te krijgen.

Park en groen

De aandachts- en verbeterpunten die bewoners hebben, zijn:

  • Hondenuitlaat- speelplek (omheind)
  • Denk ook aan dode bomen voor de specht (bonte specht)
  • Gebruik nieuw gebiedsgeschikte beplanting
  • Gebruik grote exemplaren
  • Netjes maken
  • Geen honden of altijd aan de lijn
  • Maak het park af richting het zuiden
  • Zorg voor aansluiting Laarpark naar het westen (Schuytgraaf fietstunnel)
  • Behoud de waarden die er zijn
  • Park doortrekken naar viaduct De Laar
  • Verbindingszones (die zijn er nu ook al in de wijk)
  • Blijvend onderhoud (bramen terugdringen)
  • Ingang park bij fietsenstalling, fietsers ontmoedigen
  • Verlichting? Veiligheid
  • Sociale veiligheid
  • Handhaving afspreken (nu rijdt de politie ook al door de wijk)
  • Speelplek voor kinderen
  • Bankjes, prullenbakken
  • Wat wellicht een mooie aanvulling zou zijn is een yoga/ mindfulness centrum/ zaal. En in de zomer de mogelijkheid om buiten yoga/ oefeningen te doen in het parkje. Dan moet het park wel honden- en hondenpoepvrij blijven uiteraard.
  • Sowieso lijkt het mij een goed idee om in de toekomstige kleine woningen geen honden toe te laten. Dit geeft overlast door blaffen, maar ook heeft niet iedereen de discipline om de hondenpoep op te ruimen. En we hebben al zoveel honden in de buurt.
  • Ik ben blij met het kunnen behouden van de groenstrook. In de groenstrook nestelen zich veel vogels, waaronder nachtegalen en andere mooie zangvogels. Ik word blij van de mooie vogelgeluiden die iedere dag te horen zijn.