Achtergrond Blauwe Golven
De Blauwe Golven liggen aan het Roermondsplein op de plek van de Oude Haven. Na de Tweede Wereldoorlog is de haven verdwenen. In 1977 zijn de Blauwe Golven samen met de Nelson Mandelabrug geopend.
Kunstwerk en kansrijke plek
De Blauwe Golven zijn ontworpen als een bijzonder vormgegeven parkeerterrein. Het is het grootste werk in Nederland met deze dubbele kwaliteit. En daarnaast een belangrijke verbindingsroute tussen de Rijn, Museum Arnhem, ArtEZ, de binnenstad en de andere stadsdelen.
De gebieden Oude Kraan en Roermondsplein, naast de Blauwe Golven, zijn kansrijke plekken voor een betere verbinding en aangename plekken om te verblijven tussen de Rijn, Museum Arnhem, Artez en de binnenstad.
Plannen 2017
We hebben in 2017 een nieuwe visie voor de Blauwe Golven ontwikkeld. Een groene corridor zou de binnenstad verbinden met het Museum Arnhem en ArtEZ. De Blauwe Golven zouden in dit plan plaats maken voor groen. Tegen dit plan kwam protest. Lees meer hierover. Het is belangrijk dat het kunstwerk voor de stad behouden blijft.
Nieuw plan
In 2020 is er daarom een nieuw plan ontwikkeld door de landschapsarchitecten van Veenenbos en Bosch. In dit plan worden de Blauwe Golven behouden, wordt de fontein hersteld en worden Oude Kraan en Roermondsplein de gewenste 'groene corridor'.
Schetsontwerp eindsituatie Blauwe Golven ter hoogte van de du Soleilflat/Oude Kraan.
Parkeren op de golven
Het kunstwerk blijft een plek om te parkeren. Wel zal het van kleur verschieten door nieuwe baanbreedtes (bredere blauwe en smallere witte). Parkeren op de Blauwe Golven nu en in de toekomst betekent:
- een keuze voor een andere soort stenen
- het gebruik van andere markeringen
- het uitwerken van de parkeerroute en de aansluiting op de wegen in de omgeving
- het uitwerking van de verlichting
- het opknappen van de fontein en een meer duurzame fontein.
Door middel van het aanleggen van proefvakken en proefopstellingen wordt er bekeken wat de beste oplossingen zijn.