Privacyverklaring verlening bijstand

Als gemeente hebben we de taak om bijstand te bieden aan inwoners die geen of onvoldoende geld of middelen hebben om de noodzakelijke kosten van bestaan te betalen. Om deze taak uit te voeren, verwerken we persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leest u hoe de gemeente Arnhem omgaat met uw persoonsgegevens bij het uitvoeren van bijstandsverlening. Deze privacyverklaring gaat over algemene en bijzondere bijstand.

Wat is het doel van de verwerking?

We verwerken persoonsgegevens voor de volgende hoofddoelen:  

  • Het beoordelen van de bijstandsaanvraag en het uitkeren van de bijstand. 
  • Het beoordelen en vaststellen van het recht op bijstand voor levensonderhoud en / of bijzondere bijstand. 
  • Het verrichten van onderzoek naar de financiële positie en voorliggende voorzieningen en het maken van een draagkrachtberekening.
  • Het communiceren en corresponderen met de aanvrager, waaronder het versturen van het aanvraagformulier, het opvragen van documenten en het versturen van de beschikking.
  • Het verwerken van wijzigingen die van invloed zijn op het recht op en / of de hoogte van verstrekking van bijstand.
  • Het ondersteunen bij de arbeidsinschakeling.

Daarnaast worden er persoonsgegevens verwerkt voor de volgende subdoelen:

  • Het maken van managementrapportages ter verbetering van onze diensten en verbetering en verantwoording van ons beleid.
  • Het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en / of statistiek ter verbetering van onze diensten en verbetering en verantwoording van ons beleid.
  • Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken. 
Op welke grondslag is deze verwerking gebaseerd? 

We mogen alleen persoonsgegevens verwerken om een reden die in de privacywetgeving staat. Zo’n reden heet een grondslag. De grondslagen staan beschreven in artikel 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).  

Voor de uitvoering van bijstandverlening worden uw persoonsgegevens verwerkt op grond van artikel 6 lid 1 sub c van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit houdt in dat persoonsgegevens mogen worden verwerkt om een wettelijke taak uit te voeren.  

Algemene persoonsgegevens

Dat is geregeld in onder andere: 

  • Artikel 7, 35, 40, 53a, 64 en 67 Participatiewet
  • Artikel 62 Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet Suwi) 
  • www.arnhem.nl/jz

Gevoelige persoonsgegevens (BSN)

Dat is geregeld in onder andere Artikel 68 Participatiewet.

Bijzondere persoonsgegevens (gezondheidsgegevens)

De AVG bepaalt dat gegevens over gezondheid bijzondere persoonsgegevens zijn en dat organisaties deze gegevens niet mogen gebruiken, tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan. Zo bepaalt artikel 30, lid 2 Uitvoeringswet AVG (UAVG) dat gegevens over gezondheid wel mogen worden verwerkt als de verwerking gebeurt door overheidsinstellingen en de verwerking noodzakelijk is voor de re-integratie of begeleiding van werknemers of uitkeringsgerechtigden in verband met ziekte of arbeidsongeschiktheid.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?  

In de AVG staat dat een persoonsgegeven ‘alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon’. Dit houdt in dat deze informatie direct of indirect over iemand gaat of naar iemand is terug te leiden. Voor de uitvoering van bijstandsverlening verwerken we verschillende soorten persoonsgegevens. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld uw naam, adres, BSN, geboortedatum, leefsituatie, financiële gegevens over uw inkomen, schulden, vermogen en bankgegevens. Wij kunnen ook gegevens verwerken van andere personen die op uw adres zijn ingeschreven. Dat zijn bijvoorbeeld gegevens over de partner, kinderen en medebewoners van de aanvrager.

Uw persoonsgegevens worden niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER) verwerkt. 

Verwerking bijzondere persoonsgegevens  

  • Voor bijstandsverlening en ondersteuning bij de arbeidsinschakeling kunnen ook gezondheidsgegevens worden verwerkt. Bijvoorbeeld om te bepalen of iemand die bijstand  aanvraagt of ontvangt zich moet houden aan de arbeidsverplichting.
  • Een enkele keer verwerken wij strafrechtelijke gegevens, bijvoorbeeld als u in detentie zit.
Delen wij uw gegevens met anderen?  

Als het noodzakelijk is voor de omschreven doelen, delen wij persoonsgegevens met verschillende partijen. Zo moeten wij voor de uitvoering van onze wettelijke taak uw persoonsgegevens delen met bijvoorbeeld het UWV, de Belastingdienst, zorgverzekeraars en het inlichtingenbureau. Ook kunnen wij persoonsgegevens delen met relevante hulpverleners, partners en gemachtigden. Dat doen we alleen als daar een wettelijke basis voor is.

Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?  

Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de omschreven doelen en om te voldoen aan wettelijke bewaarplichten. Volgens de selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 bewaren wij uw gegevens tot 10 jaar nadat de bijstand aan u is gestopt. Als de bijstand aan u wordt geweigerd, bewaren wij uw gegevens 5 jaar. Bij een afgebroken aanvraag bewaren wij de persoonsgegevens 6 weken. 

Geautomatiseerde besluitvorming

Er vindt geautomatiseerde besluitvorming plaats. Voor meer informatie over dit onderdeel verwijzen wij u naar ons algoritmeregister Sociaal domein: eDienst aanvragen levensonderhoud - Gemeente Arnhem (overheid.nl)

Uw rechten

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u onze Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, verwijzen wij naar de algemene privacyverklaring van de gemeente Arnhem. 

Wijzigingen privacyverklaring   

De gemeente Arnhem heeft het recht om deze privacyverklaring aan te passen. Dit bijvoorbeeld naar aanleiding van rechtspraak of wijzigingen van rijksoverheidswegen. Wij adviseren u daarom regelmatig deze privacyverklaring na te lezen op eventuele wijzigingen. Deze privacyverklaring is voor het laatst bijgewerkt in november 2024.