Behandeling van uw bezwaar door de bezwaarschriftencommissie

De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie adviseert het gemeentebestuur over uw bezwaar. De commissie behandelt uw bezwaarschrift tijdens een hoorzitting.

Stap 1: Controle bezwaarschrift

Eerst controleren we of u uw bezwaarschrift op tijd heeft ingediend en compleet is.  

In uw bezwaarschrift moet staan: 

  • uw naam en uw handtekening 
  • de datum waarop het is geschreven 
  • een kopie van het besluit of een beschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt 
  • de reden van bezwaar 
  • uw telefoonnummer zodat wij contact met u kunnen opnemen 
  • uw handtekening 

Als u uw bezwaar bijvoorbeeld niet op tijd heeft ingediend of de reden van uw bezwaar staat niet in uw bezwaarschrift. Dan krijgt u de kans om uit te leggen waarom u het bezwaarschrift te laat heeft ingediend of om uw bezwaarschrift aan te vullen. 

Stap 2: Vooraankondiging hoorzitting

Voldoet uw bezwaarschrift aan de eisen, dan wordt u uitgenodigd voor een hoorzitting. 

  • Als u niet aanwezig kunt zijn op de datum die in uw uitnodiging staat, neem dan contact op met het secretariaat van de commissie.
  • Als u niet gehoord wilt worden, dan moet u dit doorgeven aan het secretariaat van de commissie. De commissie geeft dan advies op basis van de schriftelijke en mondelinge informatie die ze van u en het gemeentebestuur heeft ontvangen.

Stap 3: Officiële uitnodiging 

Ongeveer 10 dagen voor de hoorzitting ontvangt u de officiële uitnodiging, het besluit, uw bezwaarschrift en het verweerschrift. In het verweerschrift staat de reactie van het gemeentebestuur op uw bezwaarschrift. Het gemeentebestuur, de commissie en u ontvangen dezelfde stukken.

Stap 4: Hoorzitting

Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaar uitleggen en geeft een vertegenwoordiger van het gemeentebestuur een toelichting op het besluit. Ook worden er vragen gesteld door de commissie. 

  • U kunt een raadsman/ -vrouw meenemen naar de hoorzitting. Ook kunt u een familielid of kennis meenemen die voor u het woord doet.
  • Kunt u zelf niet aanwezig zijn bij de hoorzitting, dan moet u de persoon die namens u aanwezig is bij de hoorzitting schriftelijk machtigen (pdf, 24kB).

Stap 5: Besluit

  • Na de hoorzitting stuurt de commissie een advies met het verslag van de hoorzitting naar het gemeentebestuur. 
  • Het gemeentebestuur wil binnen 6 weken na de behandeling door de commissie een (nieuw) besluit nemen. 
  • In het besluit van het gemeentebestuur staat wat u kunt doen als u het niet eens bent met de beslissing.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie via telefoonnummer 026-2043970.

Of stuur een brief naar:

Gemeente Arnhem
afdeling juridische zaken
Postbus 9029
6800 EL Arnhem