Bijstandsuitkering aanvragen

Heeft u te weinig geld om van te leven en geen recht op een UWV-uitkering? Vraag dan een bijstandsuitkering aan. Hiermee betaalt u noodzakelijke kosten zoals eten, huur en zorgverzekering. Wacht niet te lang met uw aanvraag.

Hoe vraagt u bijstandsuitkering aan?

De snelste manier om een aanvraag te doen is digitaal via onderstaande knop. U heeft hiervoor DigiD en een geldig paspoort of identiteitskaart nodig. Daarnaast moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Vindt u het lastig om een aanvraag te doen of twijfelt u ergens over? U kunt hulp krijgen.

Direct een bijstandsuitkering aanvragen

Bekijk de video op YouTube - Bekijk deze video met audiodescriptie

De aanvraag stap voor stap
  1. Maak gebruik van een computer of laptop. Wij raden u af om de aanvraag te doen met een telefoon of tablet. 
  2. Klik op de knop 'Direct een bijstandsuitkering aanvragen'.
  3. Log in met uw DigiD en beantwoord de vragen.
  4. Bij uw aanvraag moet u een aantal documenten opsturen. Welke documenten we nodig hebben hangt af van uw situatie. Tijdens de aanvraag leest u welke documenten we nodig hebben. U kunt deze documenten meteen uploaden bij uw aanvraag. Lukt het niet om (alle) documenten meteen te uploaden, verstuur dan wel alvast de aanvraag. De rest van de documenten stuurt u later. Kies daarvoor één van de volgende manieren:
    • Uploaden via MijnArnhem
      Maak een scan of foto van de gevraagde documenten en upload na de aanvraag de documenten via MijnArnhem.
    • Opsturen per post
      Maak een kopie van de gevraagde documenten. Stuur de kopieën naar:
      Cluster Werk & Inkomen
      Afdeling Aanvragen
      Antwoordnummer 3740
      6800 XA Arnhem
    • Afleveren bij de gemeente
      Maak een kopie van de gevraagde documenten en lever de kopieën af het stadskantoor (Eusebiusbuitensingel 49). U kunt bij het stadskantoor gratis kopieen maken. 
  5. Als u de aanvraag heeft verzonden, controleer dan of u een ontvangstbevestiging heeft gehad in uw e-mail. Controleer ook uw “ongewenste e-mail (spam)”. Heeft u geen bevestiging ontvangen? Bel dan met onze klantenservice via 0800-1809.
Hulp nodig bij uw aanvraag?

Vindt u het lastig om uw aanvraag te doen of twijfelt u? Vraag hulp van familie of vrienden.
U kunt ook hulp krijgen van:

Onze klantenservice (0800-1809) helpt u ook graag verder.

Wat zijn de voorwaarden?

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om een bijstandsuitkering te krijgen:

  • u bent 18 jaar of ouder
  • u woont in Arnhem of gaat binnen 1 week in Arnhem wonen
  • u heeft de Nederlandse of EU-nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • u heeft niet genoeg inkomen om van te leven
  • u heeft weinig spaargeld (vermogen)

U krijgt geen bijstandsuitkering als u: 

  • in de gevangenis zit
  • niet werkt door staking of verlof
  • een opleiding volgt waarvoor u studiefinanciering kunt krijgen
  • jonger bent dan 27 jaar en niet wilt werken of naar school wilt

Wat gebeurt er na uw aanvraag?

  1. Als wij de aanvraag en alle documenten hebben ontvangen begint de beoordeling van uw aanvraag.
  2. U ontvangt binnen 1 week een uitnodiging voor een gesprek met een medewerker van de gemeente. Deze medewerker heet “regisseur” en wordt uw vaste contactpersoon. Tijdens dit gesprek kunt u uw situatie uitleggen. Ook kunt u eventuele onzekerheden of vragen bespreken die u heeft over uw uitkeringsaanvraag.
  3. Als u alle documenten heeft aangeleverd, hoort u binnen 8 weken of u een bijstandsuitkering krijgt. Wij proberen sneller een beslissing te nemen. Zit u nu in geldnood en kunt u niet 8 weken wachten tot u weer geld krijgt? Dan kunt u soms een voorschot krijgen. Bel dan met onze klantenservice (0800-1809) zodra u de aanvraag heeft gedaan. 

Specifieke situaties

Dakloos en een bijstandsuitkering

Bent u dakloos? Ook dan helpen wij u. Bekijk op de pagina over hulp bij dakloosheid welke mogelijkheden er zijn.

Zelfstandig ondernemer en bijstandsuitkering 

Bent u een zelfstandig ondernemer? Dan heeft u misschien recht op bijstand voor ondernemers.

Bewindvoerders

Bent u bewindvoerder en wilt u namens uw cliënt een bijstandsuitkering aanvragen? U kunt dit digitaal doen door samen met uw cliënt in te loggen. Kan of lukt dit niet? Belt u dan met onze klantenservice voor het doen van een papieren aanvraag (0800-1809)