Identiteitskaart

Een Nederlandse identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor eerst online een afspraak.

Door drukte duurt het langer voordat u terecht kunt voor een afspraak. Onze excuses voor het ongemak.

Afspraak maken

6 werkdagen na de aanvraag ligt de identiteitskaart voor u klaar. Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Heeft u geen oud reisdocument meer, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs. Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
  • 1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Geld (liever per pin dan contant).

Heeft u niet alle spullen mee naar de afspraak? Dan kunnen we uw aanvraag helaas niet verwerken. U moet dan weer een nieuwe afspraak maken.

Kosten

  • Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 75,80 (€ 43,35 in combinatie met de Gelrepas)
  • Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 40,90 (€ 0 in combinatie met de Gelrepas)
  • Toeslag spoedprocedure: € 57,05
Afhalen

Bij de aanvraag van uw nieuwe identiteitskaart krijgt u een afhaalbewijs. Met dit afhaalbewijs én alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 6 werkdagen uw nieuwe identiteitskaart ophalen. Dit kan tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur). 

U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.

Identiteitskaart voor kinderen

Kinderen tot 12 jaar kunnen alleen met toestemming en geldige legitimatiebewijzen van beide ouders of gezaghouders een identiteitskaart aanvragen. Bij de aanvraag en bij het afhalen moet het kind zelf aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mag het kind (eventueel) zelfstandig de identiteitskaart aanvragen en afhalen. Lees meer over het aanvragen van een identiteitskaart voor kinderen. 

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u telefonisch een afspraak inplannen voor een spoedafspraak via 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u vóór 14.00 uur op de dag van de ingeplande afspraak uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag daarna vanaf 11.00 uur uw identiteitskaart ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag van € 57,05.

Verlies en diefstal

Bij verlies of diefstal van uw paspoort doet u eenvoudig en snel digitaal aangifte van vermissing via onze website. Hiermee staat uw document direct als vermist in het systeem. Zo voorkomt u identiteitsfraude. Dit kan alleen als u in Arnhem woont. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie? Voeg dan het proces-verbaal toe aan de digitale aangifte. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Voeg ook dan het buitenlands proces-verbaal toe aan de digitale aangifte van vermissing.

Vermissing doorgeven

Komt u liever aan de balie van Burgerzaken? Maak dan een afspraak voor een nieuw paspoort. Het kan zijn dat de levertijd langer is dan 5 werkdagen. Ook kan het een aantal werkdagen duren voor u terecht kunt bij de balie. Een digitale aangifte van vermissing is altijd sneller. Heeft u al een proces-verbaal van de politie? Neem deze dan mee bij de aangifte van vermissing aan de balie.
Afspraak maken

Identiteitsfraude 

Bent u of heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude? Dan is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Identiteitsfraude'

Beschadigd

Als uw paspoort of identiteitskaart is beschadigd, is deze niet meer geldig. U kunt deze bij de gemeente inleveren en vervangen door een nieuwe. De kosten voor de aanvraag moet u zelf betalen.