Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen
Verlies of diefstal van uw Nederlandse reisdocument (paspoort of identiteitskaart) meldt u bij de gemeente waar u woont. Zo gaat u misbruik van uw gegevens tegen.
Verlies of diefstal paspoort of identiteitskaart melden
Meesturen met de melding
Het proces-verbaal, als u aangifte van diefstal heeft gedaan bij de politie. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie.
Nieuw(e) paspoort of identiteitskaart aanvragen
Na het online melden van verlies of diefstal kunt u een afspraak maken voor het aanvragen van een nieuw reisdocument:
- Paspoort voor volwassenen
- Paspoort voor kinderen
- Identiteitskaart voor volwassenen
- Identiteitskaart voor kinderen
Aan de balie melden
U kunt verlies of diefstal ook melden aan de balie. Maak hiervoor een afspraak. Heeft u een proces-verbaal van de politie? Neem deze dan mee
Tijdens de afspraak kunt u gelijk een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen. Neem hiervoor het volgende mee:
- Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Ongeldige reisdocumenten worden ingenomen bij de aanvraag.
- Een pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden. De pasfoto moet voldoen aan de eisen voor pasfoto's voor paspoort of identiteitskaart.
Paspoort of identiteitskaart teruggevonden
Na het melden van verlies of diefstal is uw paspoort of identiteitskaart niet meer geldig. Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug? Lever deze dan in bij de gemeente.