Adresonderzoek aanvragen

Als er iemand op uw adres staat ingeschreven die er niet (meer) woont, dan kunt u een adresonderzoek bij de gemeente aanvragen. In MijnOverheid kunt u zien hoeveel mensen er ingeschreven staan op uw woonadres.

Adresonderzoek aanvragen

Wie kan een adresonderzoek aanvragen 

De huidige bewoner, een verhuurder, de eigenaar van een pand, een (gerechts)deurwaarder en overheidsorganisaties kunnen bijvoorbeeld een adresonderzoek aanvragen. 

Per post aanvragen 

U kunt ook schriftelijk een adresonderzoek aanvragen. Vermeld in uw brief de naam van de vertrokken persoon of personen en eventueel het adres van diegene(n). Onderteken de brief en voeg een kopie van uw legitimatiebewijs bij. Stuur de brief naar:  

Gemeente Arnhem 
Pstbus 9029 
6800 EL Arnhem 

Aan de balie aanvragen 

U kunt ook persoonlijk langskomen om een adresonderzoek aan te vragen. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw geldige legitimatiebewijs mee naar de afspraak.

Hoe lang duurt het onderzoek

Een zorgvuldig onderzoek kan een paar maanden duren. Dit is afhankelijk van de situatie. We doen ons best om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.

Adresonderzoek en huisbezoek

Een huisbezoek kan onderdeel zijn van het adresonderzoek. We doen alleen een huisbezoek als er duidelijke aanwijzingen zijn dat iemand niet woont op het adres waar diegene staat ingeschreven.

Gevolgen van adresonderzoek

Het resultaat van het adresonderzoek kan zijn dat we een persoon moeten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). We nemen dan contact op met de bewoners van het onderzochte adres. Een verandering in de BRP kan gevolgen hebben voor toeslagen, uitkeringen en andere regelingen. 

Wij mogen en moeten de gegevens in de BRP aanpassen als er genoeg bewijs is dat iemand niet woont op het adres waar diegene is ingeschreven. We hebben voor de wijziging geen toestemming nodig van de betrokken personen.