Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Rijnpark

Binnen de Spoorzone Arnhem-Oost bouwen we in Rijnpark samen met partners en bewoners aan een nieuw stuk Arnhem. Een groen, toegankelijk en duurzaam stadsdeel met ruimte voor 7000 woningen en 5000 banen. We doen dit met aandacht voor de huidige eigenaren en ondernemers in het gebied. In 2028 willen we beginnen met woningbouw.

Rijnpark ligt aan de zuidoostkant van Arnhem, vlak bij het centrum. Het gebied bevindt zich grofweg tussen de Broekstraat, Westervoortsedijk, Van Oldenbarneveldtstraat en de Doctor C. Lelyweg. Er liggen 2 spooremplacementen in Rijnpark: van de NS en van ProRail.

Zicht op Rijnpark Fase 1 vanaf de Rijn

Zicht op Rijnpark Fase 1 vanaf de Rijn. Beeld: Studio D, Arnhem

We pakken de ontwikkeling in 2 fases aan: Rijnpark fase 1 en Rijnpark fase 2. Fase 1 ligt tussen de Broekstraat en het NS-emplacement en het gebied ten zuiden van deze sporen tussen de Van Oldenbarneveldstraat, Westervoortsedijk en de Mercatorweg. We zijn met de ontwikkeling van fase 1 gestart omdat het rijk geld beschikbaar heeft gesteld voor het uitplaatsen van het emplacement van ProRail.

Rijnpark: een nieuw stadsdeel in Arnhem

In Rijnpark komen ongeveer 7000 woningen. Veel van deze woningen zijn betaalbaar, zoals sociale huurwoningen (40%) en betaalbare koopwoningen (26%). Er komen ook hoge woontorens, waarvan sommigen misschien zelfs hoger worden dan de toren van de Eusebiuskerk. Ook komt er in Rijnpark fase 1 een vaste plek voor de huisvesting van 450 asielzoekers.

Wonen en werken

In Rijnpark is straks ook plek om te werken. Er komt bedrijfsruimte voor ongeveer 5000 banen. Vooral kleine en middelgrote bedrijven kunnen zich hier vestigen. Denk aan bedrijven in duurzaamheid, mode en creatieve industrie. Rijnpark wordt een plek waar bedrijven samenwerken en nieuwe ideeën ontstaan.

Groen en duurzaam

Rijnpark wordt een groene wijk met veel bomen, planten en dieren. Het nieuwe Spoorpark wordt een fijne plek om te ontspannen. De wijk gebruikt duurzame energie uit de bodem en is goed voorbereid op de toekomst zodat we een energieaansluiting kunnen garanderen. Er is veel aandacht voor klimaat, water en natuur.

Goed bereikbaar

Rijnpark is straks makkelijk te bereiken met de fiets, te voet of het openbaar vervoer. Er komen fietsenpaden en wandelroutes. In Rijnpark krijgen voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voorrang op de auto. Verschillende wegen en paden verbinden Rijnpark straks met andere delen van Arnhem. Auto’s parkeren in speciale parkeerhubs, waar ook deelauto’s en fietsen staan.

Sociaal gebiedsplan

In Rijnpark komt ruimte voor scholen, sport, winkels, horeca en sociale en culturele activiteiten. Samen met het plan voor de gebouwen en straten (het stedenbouwkundig plan), maken we nu ook een sociaal gebiedsplan voor Rijnpark fase 1. Dit betekent dat we samen met mensen uit de buurt en toekomstige bewoners nadenken over hoe we de openbare ruimte en voorzieningen inrichten. We willen dat Rijnpark een sterke en sociale wijk wordt, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar iedereen welkom is.

De voorzieningen in Rijnpark zijn er niet alleen voor de nieuwe wijk, maar ook voor omliggende buurten zoals Arnhemse Broek en het Gashouderskwartier. Sommige gebouwen die er nu al staan, zoals het PostNL-gebouw en delen van de voormalige Corushallen, blijven bestaan. Die gebouwen willen we gebruiken voor kunstenaars, makers, ateliers en creatieve ondernemers.
Om dit allemaal goed te regelen, moeten we op een nieuwe manier denken, samenwerken, organiseren en betalen. Al deze afspraken komen in het sociaal gebiedsplan te staan. Rijnpark is de eerste wijk in Arnhem waar we op deze manier werken.

Zicht op Rijnpark Fase 1 en Arnhemse Broek

Zicht op Rijnpark Fase 1 en Arnhemse Broek. Beeld: Studio D, Arnhem

Rijnpark fase 1

Op 4 november 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders het Omgevingsprogramma voor Rijnpark fase 1 vastgesteld. Ook is besloten om het voorkeursrecht met 3 jaar te verlengen. Daarnaast is het Milieu Effect Rapport (MER) vastgesteld. In dit rapport staat wat de plannen betekenen voor het milieu.

Hoofdlijnakkoorden

Eerder, in juni 2025, heeft het college al 2 hoofdlijnakkoorden vastgesteld. Hierin staan belangrijke afspraken met de grondeigenaren, projectontwikkelaars (KlokGroep, Peja Real Estate en Piqet Development) en woningcorporaties (Vivare, Volkshuisvesting en Portaal). Deze afspraken werken we nu samen verder uit in een samenwerkingsovereenkomst. We willen dit begin 2026 afronden. Het doel is om in 2028 te starten met de bouw van woningen in Rijnpark fase 1.

Onderzoek

Achter de schermen gebeurt al veel. Er wordt onderzoek gedaan naar de bodem, het verkeer, parkeren, energie, klimaat en hoe we de wijk zo kunnen maken dat het er fijn wonen en werken is. Ook praten we met NS en ProRail over de rangeerterreinen die nu nog midden in Rijnpark liggen. We zoeken een andere plek voor deze terreinen, zodat we op de plek waar ze nu liggen huizen kunnen bouwen en het Spoorpark kunnen aanleggen.

Rijnpark fase 2

We willen fase 2 graag snel ontwikkelen. Dit is nodig om snel meer woningen voor Arnhem te bouwen. Daarom is nu ook voor fase 2 een ontwikkelstrategie gemaakt. Daarnaast heeft het college op 4 november 2025 besloten om, net als in Rijnpark fase 1, op Rijnpark fase 2 een voorlopig voorkeursrecht te vestigen. Daarmee kunnen we beter de regie houden op de ontwikkeling. Voor de ontwikkeling van fase 2 heeft de gemeente geld aangevraagd bij het rijk. Het is nu nog niet bekend of en hoeveel geld er beschikbaar komt voor de ontwikkeling van Rijnpark vanuit het rijk.

Samen optrekken voor Rijnpark

Rijnpark biedt veel mogelijkheden, en er moet heel wat voor op de schop. Dit heeft gevolgen voor de ondernemers die nu een bedrijf op Rijnpark hebben, en voor de mensen in de wijken rondom Rijnpark. We willen graag samen optrekken waar mogelijk. Er is al een nauwe samenwerking tussen de gemeente en grondeigenaren, marktpartijen en woningcorporaties in Rijnpark fase 1. In Rijnpark fase 2 gaan we in 2026 ook met eigenaren en ondernemers in gesprek over de ontwikkeling. We hebben een plan van aanpak Transformatie Spoorzone Arnhem-Oost gemaakt om samen met Rijnparkse ondernemers op te trekken in het verhuizen van bedrijven. Daarnaast is er regelmatig contact met bewoners.

Meedenkgroep Rijnpark

Voor omwonenden en belangstellenden is er de Meedenkgroep Rijnpark. De Meedenkgroep komt regelmatig bij elkaar om bij te praten over de ontwikkelingen in Rijnpark. Bijvoorbeeld over het landschapsontwerp, verkeer en parkeren, veiligheid, groen, biodiversiteit en wonen. Wilt u ook in de meedenkgroep? Stuur dan een e-mail naar rijnpark@arnhem.nl.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de ontwikkeling van Rijnpark of heeft u vragen, stuur dan een mail naar rijnpark@arnhem.nl.

Bent u ondernemer en wilt u een persoonlijk gesprek, neem dan contact op met Bas Lodder, omgevingsmanager Rijnpark, via bas.lodder@arnhem.nl.

Wilt u op de hoogte gehouden worden van wat er gebeurt in Rijnpark, meld u zich dan aan voor de nieuwsbrief. Er zijn 2 nieuwsbrieven:1 voor bewoners en mensen die in Rijnpark willen wonen, en 1 voor ondernemers. Wilt u de nieuwsbrief ook ontvangen, mail dan naar rijnpark@arnhem.nl. Geef hierbij aan welke nieuwsbrief u wilt ontvangen.